Sunday 30 November 2014

Духовните символи, част 1: Въведение



Символите, били те под формата на лого на определена организация или фирма, емблема на религиозно или друг вид движение, та дори и като пътни знаци, са навсякъде около нас. Намираме ги в реклами, филми, книги, върху сгради, дори по дрехите, които носим.

Първоначално мислех това да е една статия, но в процеса на търсене на информация си дадох сметка, че темата е огромна. Макар да искам да разгледам само няколко символа, техния произход и значение, както и начина, по който се използват днес, си давам сметка, че това ще е трудоемко. Една добра причина е объркването, което съпровожда доста от символите. Вярвате или не, голям фактор в това объркване е модерната култура.

Символите. Защо са важни?

В ежедневието ни, символите ни помагат да се ориентираме кога да пресечем улицата, на коя страна увеличаваме или намаляме звука на телефона си, откъде спираме телевизора, къде е паркинга и т.н.

Символите, в духовен аспект, са заредени с определено послание и енергия, които имат своето влияние отвъд доводите на човек. Сетивата ни възприемат формата на символа, а друга част от нас възприема принципа, с който е натоварен даденият символ.

Идеите, които носят позитивните духовни символи са над ежедневието, те могат да отразяват божествената природа, стремежът към вътрешно съвършенство, принципи на духовната работа и т.н.

"Символизмът е езикът на Мистериите; всъщност е езикът не само на мистицизма и философията, но и на цялата Природа, защото всеки закон или сила, активни в проявите на универсума, се изявяват пред ограничените възприятия на човешките сетива чрез символа, като посредник. Всяка форма, която се намира в разнообразната сфера на съществуването е символична за божественото действие, което я е създало. Чрез символите, хората винаги са търсели начин да предадат онези мисли, които надминават ограниченията на езика. Отхвърляйки диалектите измислени от човека, като неадекватни и недостойни да увековечат божествени идеи, Мистериите са избрали символизма, като далеч по-находчив и съвършен начин за запазване на тяхното трансцедентално познание. В една единствена фигура символът може едновременно да разкрие и скрие, за мъдрите предметът на символа е очевиден, докато за невежите фигурата остава непроницаема. Така че, който има за цел да разкрие тайното учение на древността, трябва да търси учението не сред страниците на книги, които могат да попаднат в ръцете на недостойните, а на мястото, където е било скрито." (Тайните учения на всички времена, Менли Палмър Хол, Manly P. Hall, The Secret Teachings of All Ages p. 38)




Позитивни и Отрицателни символи

Понеже ще се опитам да разгледам символите в тяхната пълнота, няма как да пропусна и тяхната преобърната проекция. Живеем в свят на добро и зло, съответно позитивните символи имат своята сянка в лицето на отрицателните. Също както съществуват хора ръководейки се от извисени принципи, така и съществуват такива, които се възползват от отрицателните символи, за да вършат зло съзнателно.

По-горе споменах, че отрицателните символи са 'сянка' на позитивните. Те представляват преобърнати или изопачени позитивни символи. Това е така, защото основен принцип на тъмнината е отрицание, потъпкване и подигравка със светлината.

Пентаграм: първият вариант символизира човекът устремен нагоре.

"В символиката, обърнатата фигура винаги означава извратена сила... Черният магьосник не може да използва символите на бялата магия, без да извика над себе си силите на бялата магия, което би било фатално за неговите замисли. Затова той трябва да изкриви свещените символи, така, че те да символизират окултно факта, че самият той е в нарушение на принципите, зад които стоят символите. Черната магия не е основното изкуство; тя е злоупотреба с изкуството. Ето защо тя няма собствени символи. Тя просто поема от емблематичните фигури на бялата магия, и чрез обръщането и извращението им обозначава, че следва лявата пътека. "
(Тайните учения на всички времена, Менли Палмър Хол, Manly P. Hall, The Secret Teachings of All Ages )

Пример за символи използвани в позитивен и негативен аспект са пентаграма и кръста.

Откраднатите символи
Всевиждащото око - божественото присъствие бди
 Не знам как по друг начин да ги нарека. Това са символи като свастиката и всевиждащото око (може би дори и пентаграма), които по своя произход са свещени, но впоследствие биват инфилтрирани и 'превзети'. Като резултат от това, получават негативна конотация във възприятието на хората и днес мнозинството изпитва неприязън, страх или просто неразбиране към тях.

Тук е и същината на това изследване на символите. Незнанието и объркването са предпоставка за предразсъдъци, омраза, отрицание, подигравки и какво ли още не.

Същевременно, контекстът, в който се използват символите днес дава посока на отношението към духовността като цяло. Ако хората не познават духовните принципи и свързват символите, които са техни носители, единствено с насилие, терор, демонични сили, наблюдение или повърхностно консуматорство, то подобно ще е отношението им и към духовността, която в крайна сметка има за цел да познаем себе си и да достигнем вътрешен мир и щастие.


Напред към Духовните символи, част 2: Пентаграм

Това изследване беше вдъхновено от статия на Lara Atwood - Reclaiming the Spiritual Symbols that Have been Hijacked and Used Against Us първоначално публикувана на https://sakrosawel.com/reclaiming-spiritual-symbols/, както и статия на DavidH -  The All-Seeing Eye: Sacred Origins of a Hijacked Symbol публикувана на http://consciousreporter.com/conspiracy-against-consciousness/corruption-sacred-symbols-all-seeing-eye/

Цитати в оригинал:

“Symbolism is the language of the Mysteries; in fact it is the language not only of mysticism and philosophy but of all Nature, for every law and power active in universal procedure is manifested to the limited sense perceptions of man through the medium of symbol. Every form existing in the diversified sphere of being is symbolic of the divine activity by which it is produced. By symbols men have ever sought to communicate to each other those thoughts which transcend the imitations of language. Rejecting man-conceived dialects as inadequate and unworthy to perpetuate divine ideas, the Mysteries thus chose symbolism as a far more ingenious and ideal method of preserving their transcendental knowledge. In a single figure a symbol may both reveal and conceal, for to the wise the subject of the symbol is obvious, while to the ignorant the figure remains inscrutable. Hence, he who seeks to unveil the secret doctrine of antiquity must search for that doctrine not upon the open pages of books which might fall into the hands of the unworthy but in the place where it was originally concealed.” –Manly P. Hall, The Secret Teachings of All Ages p. 38.

“In symbolism, an inverted figure always signifies a perverted power… The black magician cannot use the symbols of white magic without bringing down upon himself the forces of white magic, which would be fatal to his schemes. He must therefore distort the hierograms so that they typify the occult fact that he himself is distorting the principles for which the symbols stand. Black magic is not a fundamental art; it is the misuse of an art. Therefore it has no symbols of its own. It merely takes the emblematic figures of white magic, and by inverting and reversing them signifies that it is left-handed.”
~ Manly P Hall, The Secret Teachings of All Ages

No comments:

Post a Comment